miercuri, 14 noiembrie 2012

SORIN LERESCU


In 14 noiembrie 1953 -s -a nascut compozitorul Sorin Lerescu, membru al Societatii Autorilor, Compozitorilor si Editorilor de Muzica (SACEM) - Paris si membru in Comitetul Execitiv al Sectiunii Nationale Romane a Societatii Internationale de Muzica Contemporana (SNR-SIMC). Muzica sa a fost interpretata de formatii ca Aurelia Saxofoon Kwartet si de interpreti ca Pierre-Yves Artaud sau Barrie Webb.
Este un compozitor român contemporan, profesor de contrapunct și compoziție.
Sorin Lerescu a studiat compoziția la Universitatea Națională de Muzică București cu Tiberiu Olah și Anatol Vieru. A efectuat, apoi, studii post-universitare cu Ton de Leeuw, Brian Ferneyhough și Morton Feldman.
În 1982 a fondat Grupul de Muzică Nouă TRAIECT, un ansamblu cameral cuprinzând 7 instrumente (flaut, clarinet, vioară, violoncel, trombon, percuție și pian) la pupitrul căruia se află și în prezent, prezentând publicului din România și din străinătate un mare număr de opus-uri contemporane și acoperind un spectru larg de stiluri și tendințe estetice, proprii muzicii noi.
Este fondatorul (în 1997) și directorul artistic al Festivalului Internațional Întâlnirile Muzicii Noi de la Brăila, președinte al Secțiunii Naționale Române a Societății Internaționale de Muzică Contemporană (SNR-SIMC) (din aprilie 2003), director artistic al Festivalului Săptămâna Internatională a Muzicii Noi, București, ediția a 14-a (2004), co-director artistic al ediției a 19-a (2009) și al edițiilor 2005-2011 ale Festivalului Internațional „MERIDIAN, Zilele SNR-SIMC“, București. Este membru UCMR (Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România), membru SACEM (Societatea Autorilor, Compozitorilor și Editorilor de Muzică - Paris), membru in Consiliul Director al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (din 2010).
A participat la festivaluri importante de muzică contemporană: Trondheim, Darmstadt, Tallinn, Roma, Paris, Varșovia, Chișinău, Belgrad, Cluj-Napoca, Gent, București, Brăila, Budapesta, Timisoara, Odesa, Reggio Emilia, Minsk, Tirana, Plovdiv, Sofia, Curitiba, ISCM World (New) Music Days: România / Republica Moldova 1999, Slovenia 2003, Elveția 2004, Croația 2005, Stuttgart 2006, Hong Kong 2007, Lituania 2008, Suedia 2009, Australia 2010, Croația 2011.
A susținut seminarii și cursuri de compoziție în străinătate și în țară, fiind invitat al unor prestigioase instituții cu profil muzical. În octombrie 2001, Sorin Lerescu a fost invitat să susțină un seminar de compoziție la Istituto Musicale „Achille Peri” din Reggio Emilia (Italia). În noiembrie 2003 a făcut parte din Juriul internațional de compoziție al Premiului „Valentino Bucchi” din Roma, unde a susținut și un master class de compoziție. Membru în Juriul internațional de compoziție al ISCM-CASH Young Composer Award 2006 la Festivalul ISCM World New Music Days 2006, Stuttgart. În 2008 a susținut un curs de compoziție la Facultatea de Muzică a Universității de Vest din Timișoara. Președinte al Juriului internațional de compoziție de la Plovdiv (2008), membru al Juriului internațional de compoziție de la Sofia (Bulgaria) (2010).
Deținător al Premiului Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor pentru muzică de cameră pe anul 2003 și al Premiului „George Enescu” al Academiei Române pentru creație muzicală pe anul 2003. Distins cu Meritul Cultural în 2004.
Este doctor în muzicologie al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca (1999).
Perspectiva estetică în care se încadrează multe dintre lucrările compozitorului Sorin Lerescu pornește de la ideea de contrast, de evoluție antinomică a mai multor elemente de construcție muzicală. Dihotomiile de tipul: consonanță-disonanță, unu-multipli, continuitate-discontinuitate se regăsesc în opus-urile sale în diferite clase de compoziții cum sunt: Solo-Multipli, Phonologos, Proportions, Actio, Modalis, dar și în lucrările simfonice. Ideea de improvizație și ethos-ul modal sunt, de asemenea, prezente în muzica lui Sorin Lerescu, propensiunea pentru un limbaj muzical impregnat de conotații semantice și filosofice de esență. Se poate observa și o anumită tipologie a gestului componistic, în care utilizarea diferitelor mecanisme de dezvoltare sonoră se concretizează în planul macroformei fie prin structurări și destructurări ale traiectelor muzicale ori prin acumulări de tipul texturilor, fie prin juxtapunerea sau superpoziția diferitelor module sonore.

Soliloque-Sorin Lerescu
   
 Asculta  mai multe  audio   clasica